Виховні заходи

Свято – конкурс знавців  української мови «Дивослово»

Ляховецька Наталія Михайлівна
вчитель  початкових класів
Сахкамінської ЗОШ І – ІІ ступенів
Мета: збагатити знання учнів про мову, навчити використовувати набуті навички та вміння на практиці. Розвивати активність, творчі здібності та мислення дітей. Виховувати любов до рідного слова, бажання збагачувати свої знання.
Обладнання: святково прибраний зал, вишиті рушники, квіти, кетяги калини, вербові гілки, національна символіка, у центрі залу плакат.
            «Ти постаєш в ясній обнові,
                      як пісня, линеш, рідне слово.
                      Ти наше диво калинове,
                      кохана материнська мово!»
                                                      Д. Білоус
І. Організаційна частина.
Вчитель вітає усіх присутніх зі святом, бажає командам успіху, натхнення і перемоги.

ІІ. Основна частина.
         Ведуча
Гостинно просимо на свято рідної мови!
Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить серцем в душу з ранніх літ.
Це мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине в свій стрімкий політ.
Велична, щедра і прекрасна мова!
Прозора й чиста, як гірська вода.
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.
     Ведучий
Вимовляю кожне слово,
Кожне слово — наче спів.    
Найдорожча рідна мова,
Мова діда і батьків.
     Вчитель
Шановні гості, любі діти! Зараз ми проведемо цікавий і незвичайний конкурс знавців української мови. Зустрінуться дві команди "Дивослово" і "Мовознавці". Запрошуємо до залу наше журі .
1. Вихід команд.
Всі разом співають пісню
«Рідна мова»
Слова Ю. Косинської , музика А. Мігай.
Як сонця безсмертного коло,
Що креслить у небі путі,
Любіть свою мову й ніколи
Її не забудьте в житті.
Нехай в твоїм серці любові,
Не згасне священний вогонь.
Як вперше промовлене слово
На мові народу твого.
Приспів:
Вивчайте, любіть свою мову,
Як світлу Вітчизну любіть!
Як рідні поля і діброви ,
Як чистого неба блакить./ (2рази )
-2-
Ми з нею відомі усюди,
Усе в ній, що треба нам, є,
А хто свою мову забуде ,
Той серце забуде своє.
Вона, як зоря пурпурова,
Що сяє з небесних висот,
І там, де звучить рідна мова,
Живе український народ.
2. Привітання команд.
«Мовознавці». Наш девіз : «Хто мову вшановує свою, хай той переможе в бою».
«Дивослово». Наш девіз : «Вчіть нашу мову солов’їну і величайте Україну».
Ведуча :
Тож до бою кличем, друзі,
До мовного бою,
Мово рідна, Україно, 
Ми завжди з тобою.
3. Конкурс капітанів.
(Якими є за метою висловлювання та за інтонацією дані речення?)
а) Вивчайте , любіть свою мову,
   Як світлу вітчизну любіть.
б) О слово рідне, що без тебе я?
в) Ой, яка чудова українська мова!
г) Батько мені каже:
   З книгою дружи,
  Рідну мову, синку.
  Завжди бережи.
4. Кожній команді скласти за допомогою карток найдавніші перлини народної творчості про слово.
а) Сердечко, словечко, гостре, коле.
    (Гостре словечко коле сердечко)
б) На, слова, не, вітер, кидай.
     (Не кидай слова на вітер)
5. Дібрати синоніми.
(Яка із команд за 1 хвилину підбере більше синонімів до поданих слів)
Віхола –
Йде –
6.Як ви розумієте прислів’я?
«Мовознавці»
а) Не поговоривши з головою, не бери руками.
б) У нього стільки правди, як у решеті води.
«Дивослово»
в) Розум за гроші не купиш.
г) Без роботи день роком стає.
7. Розібрати за будовою.
Пролісок
Підводник
8. Словниковий диктант.
(Команди записують по чотири слова і пояснюють орфограми)
Розказати, весна, влітку, директор.
Безмежний, село, дядько, океан.
9. Перевірка домашніх завдань.
а) Кожен учасник команди розповідає скоромовку.
Мовознавці
«Хитру сороку спіймати морока,
 А на сорок – сорок морок.»
«Босий хлопець сіно косить,
Роса росить ноги босі.»
«Пиляв Пилип поліна з лип,
Притупив пилку Пилип.»
«Ніс Гриць пиріг через поріг,
Став на горіх – упав на поріг.»
Дивослово
«Летів горобчик, сів на стовпчик,
А біг хлопчик – утік горобчик.»
«В ямі не спиться вусатому сому,
Сому вусатому сумно самому.»
«Прокіп, Прокіп, продай окріп,
Прокіп сидить, окріп кипить.»
«Сів шпак на шпаківню – заспівав шпак півню:
Ти не вмієш так, як я – так, як ти, не вмію я.»
б) Розповідь прислів’їв.
Мовознавці
Нащо й клад, якщо в сім’ї лад.
На сонці тепло, а біля матері добре.
Птах радіє весні, а дитя – матері.
Милуйся калиною, коли цвіте,
а дитиною -  коли росте.
Заздрощі добра не навчать.
Хліб – сіль їж, а правду ріж!
Згода будує, а незгода руйнує.
За праве діло стій сміло.
Хто дбає, той і має.
Очам страшно, а руки зроблять.
Дивослово
Землю красить сонце, а людину праця.
Рідна сторона – мати, чужа – мачуха.
Тільки в ріднім краї солов’ї співають.
Восени і горобець багатий.
Що влітку родить – зимою не шкодить.
У нас такий край, що й під вишнею рай.
Одна бджола меду не наносить.
Весна красна квітами, а осінь плодами.
Всякий кулик своє болото хвалить.
У всякої мами її діти найкращі.
в) Розповідь віршів про мову.
Мовознавці
        Рідне слово
 Ти постаєш в ясній обнові,
як пісня, линеш, рідне слово.
Ти наше диво калинове,
кохана материнська мово!

Несеш барвінь гарячу, яру,
в небесну синь пташиним граєм
і, спивши там від сонця жару,
зеленим дихаєш розмаєм.

Плекаймо в серці кожне гроно,
прозоре диво калинове.
Хай квітне, пломенить червоно
в сім’ї великій, вольній, новій.
                       Дмитро Білоус
Дивослово
      Рідна мова
Мово рідна! Колискова
Материнська ніжна мово!
Мово сили й простоти, -
Гей, яка ж прекрасна Ти!

Перейшов усі світи я –
Є прекрасних мов багато,
Але першою, як Мати,
Серед мов одна лиш ти є.
Ти велична і проста.

Ти стара і вічно нова.
Ти могутня, рідна мово!
Мово – пісня колискова,
Мово – матері уста.
               Іван Багряний.
10. Самостійна робота.
(Хто швидше? На дошці нотний стан, на ньому записані ноти: до, ре, мі, фа, соль, ля, сі. Записати іменники, до складу яких входили б ці ноти. )
11. Написати твір за поданим початком.
Ранок. Сашко йшов до школи. У вікнах одного будинку клубочився дим. Хлопчик швидко побіг до хати, став кликати. У хаті плакали діти. І Сашко . . . (Доповніть п’ять речень).
12.  Літературна вікторина.
Відгадайте назву казки.
а) «… - Ось вам, пане, гостинець. – Та й дає йому горобця. Пан тільки хотів його взяти, а він – пурх та й вилетів у відчинене вікно!»
( «Мудра дівчина») 
 б) «… - Знаєш що, діду? Зробимо так: скажемо, що йдемо по грибки, а самі заховаємося та й будемо виглядати, хто до нас понесе воду.»
( «Кривенька качечка»)
13. Метаграми.
а) Чи можна з кози зробити козака ?
                             ( Коза + К = козак)
б) Що треба зробити, щоб майка злетіла ?
                              ( Майка замінити на Чайка.)
в) Замінивши одну літеру на іншу, перетворіть свійську тварину на птаха. Тварина ця відрізняється впертістю.
                                                       ( Осел - орел)
г) Чим закінчується літо, а починається осінь ?
                                                       ( Звуком [О])
14. Відгадай шаради.
а) Префікс від слова «притиснути».
    Корінь від слова «кордон».
    Суфікс від слова «розвідник».
                              ( Прикордонник)
б) Префікс від слова «поїзд».
    Корінь від слова «радити».
    Суфікс від слова «лісник».
                               ( Порадник)
15. Конкурс кмітливих.
Прочитати кросворд. Яка команда швидше ?
Кросворд
1. «Колискова . . ., колискова - 
то найперша материна мова».
                            Микола Сингаївський

2.  «Прилетів мій  ... здалека,
З вирію, з далекого краю».
Василь Скуратівський
3. «... стелиться низенько,
не клякне в призимку стебло.
Чи не тому в барвінку, ненько,
 і взимку листя зелененьке,
що від землі бере тепло?»
                        Василь Василашко
4. В лісі вирізана,            
 Гладенько витесана,
Співає, заливається,            
  Як називається?
5. «І ... вишиваний
на щастя, на долю дала».
                          Андрій Малишко
6. «А волошок, маку скільки! Материнка, сокирки, і дзвіночок, і васильки — все нам добре на ...».
Катерина Переліска
7. Як одна-єдина в світі для людини є рідна мати, так і одна є для неї рідна… .


1П









2
 Е









3

 Р








4



 Л






5



 И





6

 Н







7


 А


      






Ведуча. Коли ви були ще зовсім маленькими, не вміли говорити, то ваші неньки, плекаючи свою любов і ніжність, тішили вас колисковими піснями.
Наступний конкурс.
16. Колискові пісні.
Кожна команда співає колискову пісеньку.  
Мовознавці
   «Колискова для звірят»
Слова та музика Наталії Май
Мур, мур, мур, муркоче киця
До маленьких кошеняток,
Мур, мур, мур, так не годиться
Треба спати, треба спати!
 
Приспів:
Кожна мама для маляти
Колискову заспіває,
Прийде вечір - треба спати,
Це усі на світі знають!
 
Гав, гав, гав, я чую знову,
То маленькі цуценята,
Розбишаки невгамовні,
І ніяк не хочуть спати!
 
Приспів.
 
Ко, ко, ко, воркоче квочка,
Наголошує курчатам,
Сіло сонце у гайочку,
Треба спати, треба спати.
                                                                                        
 Дивослово
«Сонько – Дрімко»
Музика Алли Мігай, слова Наталії Кулик
Пізня вже годинка,
Чом не спиш, дитинко,
Он твоя матуся
Кличе Сонька -Дрімка.

На котячих лапках
Сонько -Дрімко ходить,
Каже він малятам –
Пустувати годі!

Приспів:
Гра закінчилась,
Матінка втомилась,
В ліжко лягай,
Швидше засинай!

Сонько-Дрімко носить
Всім, хто лиш попросить,
В кошику лозовім
Казочки чудові.

Принесе співанку,
Тиху колисанку.
Хто її послуха –
Спатиме до ранку.

Приспів:
Синку маленький,
Донечко рідненька,
Нічка прийшла,
Спатоньки пора.

Завтра Сонько-Дрімко
Прийде в кожну хату,
Знову наших діток
Буде колисати.
17. Відгадування загадок.
а) Він після речення, цитати вмостився, схожий на гачок.
Всіх нас примушує питати, а сам ні пари з уст – мовчок.
                                                                     ( Знак запитання)
б) Маленька, менша від мачини,
ні з ким не стану на борню.
А при читанні, коли треба,
й людини мову зупиню.
                                                                            ( Крапка)
в) Я такий же , як знак розділовий,
 і відомий шкільній дітворі.
 Та в словах української мови
 я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім’я –
зразу стану потрібним і я.
                                                                             ( Апостроф)
г) Злита з хвостиком ця крапка,
невелика, власне, лапка.
Робить паузу, всім знайома.
Як вона зоветься ?
( Кома)
д) Що за знак – стрункий, мов спис,
він над крапкою завис,
спонука до поклику.
Хто ж бо він ?
                                                                           ( Знак оклику)
е) В слові знаєш, де я є? Після кореня.
А призначення моє – словотворення.
 Я творю нові слова або форми слова.
Щоб красива і жива розквітала мова.
                                              ( Суфікс)

18. Розгадування ребусів.



19. Виконання українських народних пісень.
Мовознавці
«Грицю, Грицю, до роботи»

Грицю, Грицю, до роботи!
В Гриця порвані чоботи...
Грицю, Грицю, до телят!
В Гриця ніженьки болять...

Грицю, Грицю, молотити!
Гриць не здужає робити...
Грицю, Грицю, врубай дров!
Кахи-кахи! Нездоров...

Грицю, Грицю, роби хліб!
Кахи-кахи!Щось охрип...
Грицю, Грицю, до Марусі!
"Зараз, зараз, уберуся!"

Грицю, Грицю, хоч жениться?
"Не можу одговориться!"
Грицю, Грицю, кого взяти?
"Краще Галі не зіскати!

Галю, серденько моє,
Чи підеш ти за мене?"
"Стидкий, бридкий, не люблю
І за тебе не піду!"
           
Дивослово
 «Ой ходила дівчина бережком»
Ой ходила дівчина бережком,        (2)
Заганяла селезня батіжком:            (2)
"Іди, іди, селезню, додому.            (2)
Продам тебе дідові старому".        (2)
За три копи селезня продала,         (2)
А за копу дударика найняла:          (2)
"Заграй мені, дударику, на дуду,   (2)
Нехай же я своє горе забуду".        (2)
"Коли б тобі горенько да печаль.   (2)
То б ти вийшов на вулицю та й кричав;  (2)
А то ж тобі горенька немає,            (2)
Ой хто ж тобі сі кучері звиває?" -   (2)
"Була в мене дівчина Уляна,           (2)
Вона ж мені сі кучері звивала;        (2)
Була в мене дівчина Орися,             (2)
Тоді в мене сі кучері вилися;           (2)
Була в мене дівчина Варвара,          (2)
Вона ж мені сі кучері порвала.        (2)
Була в мене дівчина паскуда,          (2)
Вона ж мені сі куречі поскубла". 

ІІІ. Заключна частина.
Підведення підсумків та нагородження переможців.
Вчитель
Ось і закінчився наш конкурс. Багато гарних слів ви почули про нашу українську мову. Пройде час, ви станете дорослими, і хочеться, щоб ви зростали в ріднім краї,  з рідним словом. І ніколи не цурались української мови.
 Бо ніхто не має права забувати
 своєї мови рідної ніде.
 Як ті пісні, які співала мати,
 і як своє дитинство золоте.
Переможці нагороджуються медалями, а всі учасники - солодкими подарунками.
      


Немає коментарів:

Дописати коментар