Розробки уроків



Конспект інтегрованого уроку в з класі

(позакласне  читання, образотворче  мистецтво)

Тема:              “ Я буду, буду таки малярем!”
 Мета:   навчальна -     доповнити,   розширити   знання   учнів   про
                                          Шевченка  – поета,  Шевченка  –  художника;  
                                          вчити  працювати  с художньою літературою,
                                          порівнювати, співставляти, виділяти  головне,
                                          робити висновки;
                  розвиваюча -  розвивати спостережливість, вміння передавати
                                          на малюнку своє бачення твору;
                                          вміння  виконувати короткотермінові  завдання
                                          на основі асоціацій;
                 виховна  -        виховувати  любов  і  повагу  до  спадщини, яку
                                          нам    залишив   Тарас  Григорович    Шевченко.
Обладнання:                    Портрет   Тараса    Шевченка,   твори   поета,   картини;
                                          грамзапис вірша – пісні “ Реве та стогне Дніпр широкий”,   мікрофон,     фарби, свічка, папір,комп’ютер,  презентація.
Тип уроку:                     інтегрований, з поєднанням позакласного читання                                                      та  образотворчого мистецтва.

                                      Хід уроку
I.                      Організаційний момент.
     1. Привітання.
Всі мерщій сідайте, діти!
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руки вчасно піднімати.
У нас сьогодні – ніби свято,
Гостей зібралося багато.
Вітаємо вас, наші любі.
У світлій, затишній оселі.
Нехай урок наш для вас буде,
Як пісня – дзвінким та веселим.
2. Емоційна настанова.
- У мене зараз гарний настрій, ось такий.  А у вас?
- Намалюйте свій настрій. (Діти малюють свій настрій на смайликах).
- У кого з вас гарний настрій, покажіть.
- Поділіться своїм настроєм з сусідом по парті.
- Я хочу, щоб гарний настрій у вас залишався до кінця уроку.
3.  Підготування учнів та робочих місць до уроку.
 II. Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів.
Вчитель. Діти, сьогодні у нас  незвичайний урок ,  ми дізнаємося багато нового і цікавого про одну дуже  талановиту, незвичайну людину, яка залишила незабутній слід в історії української літератури. А про кого саме йтиме річ, ви дізнаєтесь із інсценівки.

Оксана:   Чом же плачеш ти?  Ох,  дурненький  Тарасе,  давай  я сльози витру. Не сумуй, Тарасику,  адже,  кажуть,  найкраще  від усіх ти читаєш, найкраще за всіх т   співаєш,  ще  й,  кажуть  малюєш.  От  виростеш  і  будеш   малярем.   Еге  ж?   

Тарасик: Еге ж, малярем. 

ОксанаІ розмалюєш нашу хату?
Тарасик: Еге ж.  А  всі  кажуть,  що  я  ледащо  і  ні на що  не здатний.   Ні, я не ледащо!  Я буду, буду таки малярем!
Оксана: Авжеж, будеш!  А що ти ледащо, то правда.  Дивись, де твої ягнята!  Ой, бід   ягняточка, що чабан у них такий – вони ж  питочки хочуть.
II.                Повідомлення теми уроку.   
Слайд 1         
·     Кого в образі цього маленького хлопчика ви впізнали?
·     Так, мова піде про Т. Г. Шевченка.
·     Тема нашого уроку «Я буду, буду таки малярем»

 IV. Повідомлення завдань уроку:  
·     Наше завдання: продовжити творчу спадщину поета, а ще дослідити, чи здійснилася заповітна мрія хлопчика – Тарасика? 
·     Яка ж його заповітна мрія?
( відповіді дітей)
  V. Узагальнення вивченого  матеріалу  з  позакласного читання.
Слайд 2,3,4,5         
   1.  Коротка бесіда вчителя про Т.Г.Шевченка.
- Коли і де народився поет? ( 9 березня1814р. – 10 березня1861р.)
- Скільки років прожив?(47р. , з них 24 роки в неволі і 10 - у засланні)
- Які збірки його творів знаєте? («Кобзар»)
·     А ще Шевченка називають Кобзарем. Кого раніше називали кобзарями?
( відповіді дітей)
·     Так, раніше називали кобзарями мудрих дідусів, що ходили від села до села, грали на кобзі,  правдиво  розповідали  людям  про життя на Україні. Це, переважно були пісні сумного характеру.
·     Чому Шевченка називають Кобзарем?
          Слайд 6 .7        
2.     Довести за творами поета, що Шевченко правдиво розповідав про життя за часів  кріпаччини.
а). Творчі завдання учнів  до уроку за рекомендаційними  картками:
I  група    -  знайти докази того, як жилося в ті далекі часи на Україні за       твором  “ Мені тринадцятий минало”.

II група  –       знайти докази того, як жилося в ті далекі часи на Україні за  твором            “ Сон”.
ІІІ аналітична група –  слідкує за відповідями та доповнює при необхідності.

б). Правила роботи в групах
-       коли хтось говорить, всі слухають і не перебивають;
-       намагатися обговорити всі ідеї, думки.

в). Хід обговорення
-       перевірка роботи в групах – виступ доповідача;
-       визначення основних рис творів.
-       доповнення, якщо є, аналітичної групи;

г). Підведення підсумків обговорення   

·     То як жилося за часів кріпаччини людям?
·      А самому Шевченку?
·     А як розповідав поет про природу? Доведіть це за допомогою твору.

3.      Довести за творами поета, що Шевченко  розповідав про природу.
      Творчі завдання кожна група  учнів  обирає самостійно.
Опрацювання віршів І група :
 «Село…»
«Світає…»
«Встала весна…»
Опрацювання віршів ІІ група :
«Зоре моя…»
«Садок вишневий…»
«Тече вода з – під явора…»
а). Хід обговорення:
- перевірка роботи в групах – виступ доповідача;
- визначення основних рис творів;
- доповнення, якщо є, аналітичної групи;
- оцінювання роботи.
Музична фізкультхвилинка
Слайд 8         
VI. Підведення підсумків уроку з позакласного читання.
   Шевченка називали Кобзарем, бо він правдиво і мудро розповідав про ті страждання,       яких сам зазнав, та люди, які тоді жили. Але він з великою любовю оспівував природу рідного  краю, її  чарівність,  неповторність.  В  ті  жахливі  часи, зазнаючи величезних страждань, хлопчик ріс допитливим і розумним, працьовитим і уважним. А мрія  стати художником  ніколи  не  залишала  Тарасика.  Але  були у нього і інші мрії.  А які саме дізнаємося з уривку твору Оксани Іваненко “Біла ніч”.
(Презентація книги О. Іваненко «Тарасові шляхи»)
                                                                                                        Оксана Іваненко
                                             БІЛА НІЧ
     Як добре, що в Петербурзі білі ночі! 
     Хлопці, зморені денною працею, ще не сплять. Зовсім тихо на хазяйській половині.                      
 Тільки Тарас ніяк не може заснути в своєму кутку.
    У крихітне віконце на горище пробивається світло. Видно як удень. Це петербурзька  біла ніч. Тарас не може заснути. Та він не хоче зараз спати. Голова його повна думок і мрій. Це його єдиний вільний час, він може думати, про що хоче. Зараз так видно, він може робити, що хоче.
    Тарас пройшов садом і повернувся в алею статуй. Яка тиша, який спокій зараз у цьому саду! Ніхто й ніщо не заважає, він може віддатися своїй улюбленій справі. Тарас виймає папір і починає перемальовувати статуї. Але всі почуття, думки, мрії збудженні прогулянкою. Про що міг думати Тарас? Ех! Якби можна було заспівати! Заспівати рідну пісню, яку співали рідні сестри, мати, старий дід там, на далекій Україні. Йому дуже захотілося заспівати так, як колись співав він сам, блукаючи ярами, степами, над синім Дніпром. Цього, звичайно, не можна робити. Але в голові линуть ці пісні, з якимось
новими, своїми словами, і замість того, щоб малювати, як збирався, на рисувальному папері він записує свої пісні.
   Перед очима линуть широкі степи, зелені гаї і діброви, рідний Дніпро, то такий ласкавий привітний у літні ясні дні, з тихими вербами, що схиляються над ним, то непокірний, ревучий та могутній.
                                             Реве та стогне Дніпр широкий,
                                             Сердитий вітер завива,
                                             Додолу верби гне високі,
                                             Горами хвилі підійма...
    Біжать рядки за рядками. Легко, без напруження, Тарас пише рідною своєю мовою, якою розмовляв на селі з батьком, братами, сестрами, якою розказував дід свої нескінченні оповідання, якою рідна ненька співала пісні над убогою колискою. Він перечитує, і самому дивно, що виходить так складно, так просто і гарно, і він усміхається щасливо, розгубленою посмішкою.     Як же це добре, що в Петербурзі білі ночі!


 VII.  Актуалізація знань та чуттєвого досвіду учнів.
·         Про що мріяв Шевченко в літньому саду?
·         Так, мріяв малювати, співати, а створив чудовий твір, в якому так точно передав характер наймогутнішої річки України – Дніпра.  А ми спробуємо втілити мрію Тарасика.

    VIII. Повідомлення  завдань  уроку  з   малювання:
Сьогодні в своїх малюнках спробуємо передати силу і могутність Дніпра, його непокірність. Дуже гарно зумів зробити це відомий художник Микола Григорович Бурячек у своїй картині «Реве та стогне Дніпр широкий», яку він написав у 1941році.
Слайд 9         
а) Читання учнем вірша «Реве та стогне Дніпр широкий».
б).  Робота над образами твору.
·     Зачитайте I строфу  вірша. Які образи присутні?   
 (Дніпро, вітер, верби, хвилі).
·     Зачитайте II строфу  вірша. Які образи присутні?     (місяць, хмари).
·     Зачитайте III строфу  вірша. Які образи можливо побачити, а які почути?    
·     Які кольори допоможуть передати настрій твору?
·     Шевченко малював свої твори вуглинкою, а ми будемо малювати спочатку невидимим пензликом – свічечкою, а потім широким пензликом.
в). Виконання роботи.
*Як розташовуємо папір?
*Що будемо малювати першим?
*Що темніше небо чи земля?
(Пояснення вчителем послідовності виконання роботи).

IX.                    Узагальнення вивченого  матеріалу  з читання та  малювання
·         Краще зрозуміти цей твір нам допоможе музика.
  Прослухування грамзапису твору “Реве та стогне Дніпр широкий” .
·         Вслухайтесь в музику. Як вона звучить?
·         Яка за характером?         (горда, неспокійна, простора, насичена, велична)

X. Підведення підсумків уроку з образотворчого мистецтва

а).  Демонстрація  кращих  робіт     (по одній з кожної групи);
Я, гадаю, Шевченко був би задоволений вашою роботою, а от зараз я запрошую до маленької художньої виставки творів Шевченка – художника.
Слайд 10  -  38       
б). Демонстрація  репродукцій  Шевченка.
I період творчості.    Малюнки,  виконані  в дитинстві та картини, створені під час  навчання  в Петербурзі.
II період -   Серія “Живописна Україна”, “Циганка – ворожка”.  «Катерина» , «У Київі»,  «Діти  Репніних»…
III період   На засланні.  «Казахські  діти».          
 в). Вправа “Мікрофон”.
·         Як ви гадаєте, діти, чи здійснилася мрія маленького Тарасика?
·         Які риси характеру проявив він для досягнення своєї мрії?
·         Чи вважаєте ці риси потрібними вам?
·         А чи варто нам про це говорити, читати, адже це мрія однієї людини, а у кожного – є свої?
·         Обговоріть це питання в групах і висловіть свої аргументи з допомогою мікрофону.
Якщо “ЗА” – то чому?   ---------------- якщо “ПРОТИ” – то чому?.
    
XI. Підведення підсумків уроку .
    1.  Мені було дуже приємно працювати, бо ви з увагою віднеслись до мрій Тараса Шевченка, а значить і свої мрії зможете втілити в життя.
      Вдома прочитаєте ще раз твір “Біла ніч” і розповісте батькам про те, як з’явився  малюнок,  який  ви  намалювали на уроці до цього твору.
2.     Усі ви добре працювали, особливо…

     3. Рефлексія.
-    Збіг урок наш, як коротка мить,
Дуже швидко час біжить.
Час вже підсумки нам підбити,
Чого зуміли ми досягти.
-         Чи справдилися ваші очікування?
-         Чого ви сьогодні навчилися?
      4. На дошці:              Я
    ЗУМІВ            ДІЗНАВСЯ           НАВЧИВСЯ
5.Завершити урок я хочу словами Шевченка:
Свою Україну любіть,
Любіть її. Бо время люте.
В останню тяжкую минуту
За неї Господа моліть…
- І нехай вогник Кобзаря завжди горить у ваших серцях, посилаючи промені     любові до природи, людини,  рідного слова і пече гнівом до несправедливості.
(Звучить пісня Ю. Рибчинського «Шлях до Тараса»)
-         Якщо урок вам сподобався, намалюйте сонечку червоний промінчик, а якщо ні – то синій.










                                                                                                                









Немає коментарів:

Дописати коментар